Tips for hjemmekontoret

Det siste året har mange virksomheter vært gjennom en stor omstilling med jobbing fra hjemmekontor og mange nye digitale verktøy. Her er noen tips for hvordan du velger riktig utstyr og ikke minst bevarer bedriftskulturen og skaper samhold i det nye digitale landskapet.

– I en tid der nesten alle møter avholdes på Teams eller Zoom, endrer behovene seg. Med riktig teknologi vil medarbeiderne ha verktøyene som kreves for en vellykket bedriftskultur. I Lenovo lytter vi hele tiden til brukerne for å finne ut hvordan vi kan utvikle produkter som gjør det lettere å samarbeide, både internt og med partnere og kunder, forteller Country Manager Marthin Storm Hansen i Lenovo Norge.

For å samarbeidet effektivt fra avstand trenger du en lett og sikker bærbar PC med funksjoner og ytelse som fungerer problemfritt uansett hvor du jobber.

– Hjertet er laptopen. Den må kunne håndtere jobben du skal utføre, være enkel å bære med seg og ha et batteri som holder gjennom hele arbeidsdagen. Våre X1-modeller har innebygd Wi-Fi, 5G som ekstrautstyr og USB-C-tilkobling som gjør at du kan jobbe overalt. En smart funksjon som sparer mange klikk i løpet av dagen, er automatisk og sikker innlogging med Windows Hello. Våre X1-modeller registrerer umiddelbart at du setter deg foran PC-en og starter den for deg, forklarer Øystein Norstrøm, Client Technologist, Lenovo Norge.

Det er viktig å se på helheten; noen ganger jobber du mens du er på farten og andre ganger hjemme ved kjøkkenbordet. Det kan gi ergonomiske utfordringer du ikke får på en tilrettelagt arbeidsplass. Her er stikkord gode hodetelefoner for å unngå støy og gjerne en ekstern skjerm.

– Mange av oss har liten plass på skrivebordet hjemme. Jeg mener du bør satse på en skjerm med USB-C-kontakt for å slippe unødige ledninger og kunne lade laptopen. Jeg vil også slå

et slag for Lenovos bærbare 14-tommers skjerm med USB-C-tilkobling. Den er perfekt for deg som ikke har mulighet til å ha et eget skrivebord og er så smidig at den får plass i et etui sammen med PC-en.

ThinkSmart View er en smart samarbeidsenhet i form av en 8-tommers pekeskjerm som du plasserer ved siden av PC-en. Den håndterer chat, telefonsamtaler, talemeldinger, videokonferanser, tidsplanlegging og mye mer.

– Du kan ha møter direkte på ThinkSmart View. Dermed har du frigjort laptopen og kan holde presentasjoner eller skrive samtidig. Dessuten får du en oversiktlig kalender på en separat skjerm, noe som er høyt verdsatt blant mange som har valgt dette alternativet, avslutter Norstrøm.

Husk at du får medlemstilbud på datamaskiner og tilbehør som medlem i Common Norge.